
Молебен (молебное пение) – богослужение, при котором верующие просят Господа, Богородицу или святых о ниспослании милости или благодарят Бога за получение благодеяний.
Благодарственные молебны адресуются только Господу. Заказывая молебен за свечным ящиком, мы подаем записку с именами тех, за кого он будет совершаться.
Некоторые молебны принадлежат к общественному богослужению и совершаются в храмовые праздники или в особо установленное время, обычно они соединяются с чином малого освящения воды. Другие совершаются по просьбе отдельных лиц или в бедственных случаях (болезнь, засуха, война).
Потребность помолиться «о малом» так, как учил преподобный Амвросий Оптинский – «коротенько, да горяченько», осуществляется нами на молебне. Болеем ли мы? – Будем служить молебен о недужных. Начинаем ли важное дело? – На молебне попросим помощи Божией. Отправляемся ли в путь? – Выслушаем чин благословения в путешествие. Настал ли день именин, и хочется усердно помолиться своему святому? Закажем ему молебен. Начинается ли учебный год, и нашим детям пора в школу? – Совершим чин благословения на начало учения отроков. Внял ли Господь нашей молитве, и мы хотим вознести хвалу? – Будем служить благодарственный молебен…
Совершение молебна может происходить в храме, в доме, при освящении посевов – на поле и т.д. Может соединяться с водоосвящением.
По структуре молебен представляет собой сокращённый вариант утрени. Евангелие на молебне читается не перед чтением канона, а после его 6-й песни. На молебне должен читаться канон в честь того, или тех, кому молебен служится. В современной практике канон может читаться не полностью, а служение может быть ограничено пением одних лишь ирмосов или припевов канона.
Одни молебные пения включают в себя чтение канона, другие – без него, третьи – без чтения Евангелия.
Без канона бывают молебны: 1) на Новый год; 2) при начале учения отроков; 3) за воинов во время брани против супостатов; 4) о больных многих или одном; 5) благодарственные, а именно: а) о получении прошения и о всяком благодеянии Божием; в день Рождества Христова; 6) при благословении: а) отправляющихся в путешествие; б) по водáм хотящим плыть; 7) чин возвышения панагии; 8) чин благословения пчел.
Без чтения Евангелия совершаются: а) чин благословения воинов, идущих на брань; б) чин молитвенный на копание кладезя и обрéтение воды; в) чин благословения нового кладезя.
Устав-схема общего молебна
(с комментариями)Мы приводим чин молебна Пресвятой Богородице (Малый молебный канон или "Параклисис"), который существует в виде самостоятельного законченного последования и служит образцом для всех прочих молебных пений.
I часть
Возглас иерея: «Благословен Бог наш…».
«Царю Небесный…».
«Обычное начало»: Трисвятое по «Отче наш…».
Псалом 142-й: «Господи, услыши молитву мою…».
«Бог Господь…» со стихами.
Тропари: «К Богородице прилежно ныне притецем…».
Псалом 50-й.
II часть
Канон Пресвятой Богородице (ирмос «Воду прошед…»).
После 3-й песни: «Спаси от бед рабы твоя, Богородице…».
Ектенья сугубая: «Помилуй нас, Боже…».
Тропарь: «Моление теплое и стена необоримая…».
После 6-й песни: «Спаси от бед рабы твоя, Богородице…».
Ектенья малая.
Возглас иерея: «Ты бо еси Царь мира…».
Кондак: «Предстательство христиан непостыдное…».
Прокимен: «Помяну имя Твое во всяком роде и роде» со стихом.
Евангелие от Луки (1; 39–56).
«Слава» – «Молитвами Богородицы…».
«И ныне» – «Помилуй мя, Боже…».
Кондак: «Не ввери мя человеческому предстательству…».
Ектенья: «Спаси, Боже, люди Твоя…».
По 9-й песни: «Достойно есть…».
Стихиры: «Высшую Небес…».
III часть
Трисвятое по «Отче наш…».
Возглас: «Яко Твое есть Царство…».
Тропари: «Помилуй нас, Господи, помилуй нас…».
Ектенья сугубая: «Помилуй нас, Боже…».
Молитва к Пресвятой Богородице.
Отпуст.
1-я часть
Чтец: Ами́нь. Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сый и вся исполня́яй, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша..
«Обычное начало»: Трисвятое по «Отче наш…»:
Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. Трижды.
Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.
Го́споди, поми́луй. трижды.
Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
О́тче наш, И́же еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́, и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.
Чтец: Ами́нь. Го́споди, поми́луй, 12 раз
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему.
Псалом 142-й: «Го́споди, услы́ши моли́тву мою́…».
142-й псалом звучит не на всяких молебнах. Основной принцип включения псалмов в состав того или иного чинопоследования состоит в том, чтобы смысл псалма соотносился с предметом прошений, заключенных в молитве.и не вни́ди въ су́дъ съ рабо́мъ твои́мъ, я́ко не оправди́тся предъ тобо́ю вся́къ живы́й.
Я́ко погна́ вра́гъ ду́шу мою́: смири́лъ е́сть въ зе́млю живо́тъ мо́й: посади́лъ мя́ е́сть въ те́мныхъ, я́ко ме́ртвыя вѣ́ка.
И уны́ во мнѣ́ ду́хъ мо́й, во мнѣ́ смяте́ся се́рдце мое́.
Помяну́хъ дни́ дре́внiя, поучи́хся во всѣ́хъ дѣ́лѣхъ твои́хъ, въ творе́нiихъ руку́ твое́ю поуча́хся.
Воздѣ́хъ къ тебѣ́ ру́цѣ мои́: душа́ моя́ я́ко земля́ безво́дная тебѣ́.
Ско́ро услы́ши мя́, Го́споди, изчезе́ ду́хъ мо́й: не отврати́ лица́ твоего́ от мене́, и уподо́блюся низходя́щымъ въ ро́въ.
Слы́шану сотвори́ мнѣ́ зау́тра ми́лость твою́, я́ко на тя́ упова́хъ: скажи́ мнѣ́, Го́споди, пу́ть, въ о́ньже пойду́, я́ко къ тебѣ́ взя́хъ ду́шу мою́.
Изми́ мя от вра́гъ мои́хъ, Го́споди, къ тебѣ́ прибѣго́хъ.
Научи́ мя твори́ти во́лю твою́, я́ко ты́ еси́ Бо́гъ мо́й: Ду́хъ тво́й благі́й наста́витъ мя́ на зе́млю пра́ву.
И́мене твоего́ ра́ди, Го́споди, живи́ши мя́ пра́вдою твое́ю: изведе́ши от печа́ли ду́шу мою́:
и ми́лостiю твое́ю потреби́ши враги́ моя́ и погуби́ши вся́ стужа́ющыя души́ мое́й: я́ко а́зъ ра́бъ тво́й е́смь.
Что же означают эти слова? «Правдою» он называет здесь человеколюбие; и во многих местах Писания «правда» употребляется в этом значении, — и весьма справедливо. У людей правда не соединяется с милостью; а у Бога не так, но с правдою соединяется и милость, и притом такая, что и сама правда называется человеколюбием.
и не вни́ди въ су́дъ съ рабо́мъ твои́мъ, я́ко не оправди́тся предъ тобо́ю вся́къ живы́й.
Видишь ли неизреченное человеколюбие, видишь ли беспредельную благость Божию? Потому и три отрока говорили: «согрешили мы, и поступили беззаконно» (Дан. 3:29). Так как многие из людей бесчувственных, по внушению диавола, слагают грехи свои на Бога, то Бог, желая истребить эту привычку в самом корне, часто говорит, что Он будет судиться с ними.
Я́ко погна́ вра́гъ ду́шу мою́: смири́лъ е́сть въ зе́млю живо́тъ мо́й: посади́лъ мя́ е́сть въ те́мныхъ, я́ко ме́ртвыя вѣ́ка.
Слово: «смирение» имеет много значений. Есть смирение добродетели, напр., когда говорится: «сердце сокрушенное и смиренное Бог не уничижит» (Пс. 50:19). Бывает смирение от несчастий; бывает и от грехов. Здесь пророк говорит о смирении от несчастий. Это выражает он, продолжая: «смирил до земли жизнь мою». Бывает смирение от гордости, напр., когда говорится: «возвышающий сам себя, унижен будет» (Лк. 18:14). Бывает и другого рода смирение — от ненасытимости. Что презреннее тех, которые погребают себя в богатстве, власти и славе? Такие люди низки в двояком отношении: во-первых, потому, что пресмыкаются по земле; во-вторых, потому, что почитают важными такие вещи, подобно малым детям, которые считают важными бабки, мячики и другие игрушки.
И уны́ во мнѣ́ ду́хъ мо́й, во мнѣ́ смяте́ся се́рдце мое́.
Смущением души пророк выражает крайне великую скорбь. Что значит: «во мне»? Я не мог, говорит, высказать скорбь свою другим и получить какое–нибудь утешение. Так, души людей порочных постоянно возмущаются не только от настоящих но и от ожидаемых бедствий. У них никогда не бывает спокойствия, никогда не бывает душевного мира, но они волнуются сильнее всякого моря; ни ночью, ни днем они не находят покоя от бури, но тревожатся везде, хотя никто не беспокоит их, нося в самих себе внутреннюю борьбу; они не наслаждаются тем, что уже получили, терзаясь и мучась мыслями о том, что еще не получено, заботясь о делах всех людей, разведывая об имуществе других и обдумывая, как бы одного убедить, другого устрашить, того обольстить словами, этого принудить, иного обмануть услужливостью, составляя клеветы, покупки, продажи, обязательства, доверенности, собирая себе проценты, капиталы и весь сор подобных зол; и когда дела их идут благополучно, тогда особенно они и беспокоятся.
Помяну́хъ дни́ дре́внiя, поучи́хся во всѣ́хъ дѣ́лѣхъ твои́хъ, въ творе́нiихъ руку́ твое́ю поуча́хся.
Не малое утешение — знать и прошедшее и настоящее. Так как Бог, можно сказать, по одним и тем же законам управляет и настоящим и прошедшим, то величайшее утешение в настоящем — воспоминать о прошедшем.
Воздѣ́хъ къ тебѣ́ ру́цѣ мои́: душа́ моя́ я́ко земля́ безво́дная тебѣ́.
Что значит: «как земля безводная»? Как земля иссохшая жаждет дождя, так и я желаю быть постоянно с Тобою. Такое желание особенно усиливалось в нем от тяжести бедствий; потому Бог и попускал им умножаться, показывая великое Свое промышление. Для того Он потрясает землю, и прикасаясь к горам воспламеняет их, чтобы явить Свое владычество (Пс. 103:32). Для того Он помрачает солнце и производит затмение, чтобы возвестить о творческой силе Своей.
Ско́ро услы́ши мя́, Го́споди, изчезе́ ду́хъ мо́й: не отврати́ лица́ твоего́ от мене́, и уподо́блюся низходя́щымъ въ ро́въ.
Грех по свойству своему есть ров, содержащий в себе свирепых зверей и исполненный мрака. Поэтому спустим туда цепь Писаний, приложим старание, и мы скоро восстанем, если упали. Но как мы можем начать путь? Если, упавши, не будем беспечными и не станем отчаиваться, но будем воспевать пророческие слова: «разве, упав, не встают» (Иер. 8:4); и еще: «если голос Его услышите, не ожесточайте сердец ваших» (Пс. 94:7, 8), и препоясав себя такими мыслями, выйдем вон.
Слы́шану сотвори́ мнѣ́ зау́тра ми́лость твою́, я́ко на тя́ упова́хъ: скажи́ мнѣ́, Го́споди, пу́ть, въ о́ньже пойду́, я́ко къ тебѣ́ взя́хъ ду́шу мою́.
Видишь ли душу, находящуюся в скорби и смущении? Она хочет быть услышанною прежде испытания, чтобы укрепиться надеждами и испытанием. Смысл этих слов следующий: воставь меня по Своему обещанию. Затем присовокупляет и основание прошения: «я на Тебя», говорит, «уповал». Бог ничего так не требует, как постоянного обращения к Нему.
Изми́ мя от вра́гъ мои́хъ, Го́споди, къ тебѣ́ прибѣго́хъ.
Смотри, как молящийся везде прибавляет и причины: «не отвращай», говорит, «лица Твоего от меня, ибо я на Тебя уповал; покажи мне, Господи, путь, ибо к Тебе я вознесся душою моею. Удали меня от врагов моих», потому что «ибо я к Тебе прибег: меня творить волю Твою, ибо Ты — Бог мой. Дух Твой благий поведет меня в землю правды»
Научи́ мя твори́ти во́лю твою́, я́ко ты́ еси́ Бо́гъ мо́й: Ду́хъ тво́й благі́й наста́витъ мя́ на зе́млю пра́ву.

И́мене твоего́ ра́ди, Го́споди, живи́ши мя́ пра́вдою твое́ю: изведе́ши от печа́ли ду́шу мою́:
Видишь ли, как он опять прибегает к Богу, а не на свою жизнь возлагает надежду?
и ми́лостiю твое́ю потреби́ши враги́ моя́ и погуби́ши вся́ стужа́ющыя души́ мое́й: я́ко а́зъ ра́бъ тво́й е́смь.

святитель Иоанн Златоуст. Беседы на Псалмы. Беседа 52 на псалом 142
Диакон: Бог Госпо́дь, и яви́ся нам, благослове́н Гряды́й во И́мя Госпо́дне.
(на глас тропаря, глас 4)
Стих 1: Испове́дайтеся Го́сподеви, я́ко благ, я́ко в век ми́лость Его́.
Лик: Бог Госпо́дь, и яви́ся нам, благослове́н Гряды́й во И́мя Госпо́дне.
(И далее на каждый стих)
Стих 2: Обыше́дше обыдо́ша мя, и И́менем Госпо́дним противля́хся им.
Стих 3: Не умру́, но жив бу́ду, и пове́м дела́ Госпо́дня.
Стих 4: Ка́мень, Его́же небрего́ша зи́ждущии, Сей бы́сть во главу́ у́гла, от Го́спода бысть Сей, и есть ди́вен во очесе́х на́ших.
Бог – Господин – Властитель и Творец всего существующего. И вот он «явился» нам, то есть воплотился, стал Человеком для нашего спасения. Благословен всякий человек, следующий («грядый» — т.е. грядущий) за Господом – ведь он получит удивительные блага: настоящее бессмертие, Царство Небесное, вечное общение со своим Творцом.
«Исповедайтеся Господеви, яко благ, яко в век милость Его».
Этими словами пророк Давид призывает нас к общению с Богом в благодарности Ему. Господь так добр и хорош, что человек, осознавший это, не может не благодарить и славословить своего Благодетеля.
«Обышедше обыдоша мя и Именем Господним противляхся им».
Бог может вывести человека из самых затруднительных обстоятельств – только бы человек обращался к Богу за помощью. Пророк Давид рассказывает как множество народов обступили его и его войско и хотели уничтожить его страну, но он призывал Имя Господа в молитве и получил избавление от скорби. И Сын Божий в момент высшей точки страданий – на Кресте – призывает Своего Небесного Отца словами псалма: «Боже, Боже мой, почему ты меня оставил!» (Пс. 21,2).
«Не умру, но жив буду и повем дела Господня».
Своим Воскресением Господь и нам даровал бессмертие, которое предсказывает пророк Давид. И в земных обстоятельствах, избавленный от физической смерти, Давид благодарит за это чудо Бога и всем рассказывает о чудесном избавлении. Так и смерть не смогла противостоять Божеству Сына Божия, Воскресшего из мертвых и воскресившего всех веровавших в Него.
«Камень, егоже небрегоша зиждущии, сей бысть во главу угла, от Господа бысть сей и есть дивен во очесех наших».
Камнем пророк Давид называет Христа, а строители (зиждущии) – это иудейские первосвященники, книжники, фарисеи – те, кому Бог доверил духовное образование богоизбранного народа, попечение о богослужении и нравственности. Именно они не признали Господа Иисуса Христом (Мессией) и распяли Его и этим отвергли Краеугольный Камень — Христа. Но удивительное чудо искупления человечества совершилось, Господь Иисус Христос – глава и основа Новозаветной Христианской Церкви, к которой принадлежим все мы. Господь Иисус Христос Сам цитирует эти слова в одной из Своих бесед (Мф. 21,42), обличая губительное непризнание Его Мессианства книжниками. Христианская же Церковь прославляя Христа – Краеугольный Камень – воспевает: «От Господа было это и удивительно для нас!».
Церковная традиция не случайно устроила ежедневное (за исключением времени Великого поста) громогласное произнесение этих пророческих слов псалмопевца Давида. В них – радость людей Ветхого Завета о пришествии Мессии, ликование христиан в благодати Святого Духа, ниспосланной в наши сердца, и твердая надежда на любовь и помощь Божию к каждому человеку, который доверяет Ему свое сердце.
Тропари: «К Богородице прилежно ныне притецем…».
К Богоро́дице приле́жно ны́не притеце́м, / гре́шнии и смире́ннии, и припаде́м, / в покая́нии зову́ще из глубины́ души́: / Влады́чице, помози́, на ны милосе́рдовавши, / потщи́ся, погиба́ем от мно́жества прегреше́ний, / не отврати́ Твоя́ рабы́ тщи, / Тя бо и еди́ну наде́жду и́мамы. Дважды.
Слава, и ныне: Не умолчи́м никогда́, Богоро́дице, / си́лы Твоя́ глаго́лати, недосто́йнии: / а́ще бо Ты не бы предстоя́ла моля́щи, / кто бы нас изба́вил от толи́ких бед; / кто же бы сохрани́л до ны́не свобо́дны; / не отсту́пим, Влады́чице, от Тебе́, / Твоя́ бо рабы́ спаса́еши при́сно от вся́ких лю́тых.
Или тропарь святаго, Слава, и ныне: Богородичен его.
Псалом 50-й: «Поми́луй мя́, Бо́же, по вели́цѣй ми́лости твое́й…».
Наипа́че омы́й мя́ от беззако́нiя моего́ и от грѣха́ моего́ очи́сти мя́:
я́ко беззако́нiе мое́ а́зъ зна́ю, и грѣ́хъ мо́й предо мно́ю е́сть вы́ну.
Тебѣ́ еди́ному согрѣши́хъ и лука́вое предъ тобо́ю сотвори́хъ: я́ко да оправди́шися во словесѣ́хъ твои́хъ и побѣди́ши, внегда́ суди́ти ти́.
Се́ бо, въ беззако́нiихъ зача́тъ е́смь, и во грѣсѣ́хъ роди́ мя ма́ти моя́.
Се́ бо, и́стину возлюби́лъ еси́, безвѣ́стная и та́йная прему́дрости твоея́ яви́лъ ми́ еси́.
Окропи́ши мя́ иссо́помъ, и очи́щуся: омы́еши мя́, и па́че снѣ́га убѣлю́ся.
Слу́ху моему́ да́си ра́дость и весе́лiе: возра́дуются ко́сти смире́нныя.
Отврати́ лице́ твое́ от грѣ́хъ мои́хъ и вся́ беззако́нiя моя́ очи́сти.
Се́рдце чи́сто сози́жди во мнѣ́, Бо́же, и ду́хъ пра́въ обнови́ во утро́бѣ мое́й.
Не отве́ржи мене́ от лица́ твоего́ и Ду́ха твоего́ свята́го не отими́ от мене́.
Возда́ждь ми́ ра́дость спасе́нiя твоего́ и Ду́хомъ Влады́чнимъ утверди́ мя.
Научу́ беззако́нныя путе́мъ твои́мъ, и нечести́вiи къ тебѣ́ обратя́тся.
Изба́ви мя́ от крове́й, Бо́же, Бо́же спасе́нiя моего́: возра́дуется язы́къ мо́й пра́вдѣ твое́й.
Го́споди, устнѣ́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвѣстя́тъ хвалу́ твою́.
Я́ко а́ще бы восхотѣ́лъ еси́ же́ртвы, да́лъ бы́хъ у́бо: всесожже́нiя не благоволи́ши.
Же́ртва Бо́гу ду́хъ сокруше́нъ: се́рдце сокруше́нно и смире́нно Бо́гъ не уничижи́тъ.
Ублажи́, Го́споди, благоволе́нiемъ твои́мъ Сiо́на, и да сози́ждутся стѣ́ны Иерусали́мскiя:
тогда́ благоволи́ши же́ртву пра́вды, возноше́нiе и всесожега́емая: тогда́ возложа́тъ на олта́рь тво́й телцы́.
победи́ши внегда́ суди́ти Ти - победишь, когда Ты будешь меня судить (одержишь победу в суде надо мною).
иссо́п - трава, употреблявшаяся в качестве кропила.
возра́дуются ко́сти смире́нныя - здесь: да укрепятся вновь кости сокрушенные, т.е. душа удрученная, подавленная (злостраданием).
дух прав - дух праведный, справедливый, правдивый, верный.
всесожжение или всесожегаемая - жертва, при которой животное все без остатков сжигалось на жертвеннике.
Сион - гора в Иерусалиме, на которой был построен дом Давидов; символ Церкви.
олтарь - жертвенник.
Этот псалом называется покаянным, потому что он выражает глубокое сокрушение о содеянном грехе и усердную молитву о помиловании, и по глубине покаяния превосходит, быть может, все остальные. Поэтому этот псалом читается часто в церкви во время богослужения.
Всем нам, виновным во множестве грехов, этот псалом следует произносить как можно чаще, вникая в каждое слово.
"Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое."
Грех велик, поэтому пророк просит у Бога и великой милости. Только неизреченные Божии щедроты могут очистить тяжкое беззаконие.
"Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя."
Господь уже объявил Давиду через пророка Нафана, что снимает с него грехи его за покаяние (2 Цар. 12, 13) - но Давид молится о том, чтобы Бог совершенно очистил его от греховных нечистот. Так и мы, получая в Таинстве Покаяния отпущение наших грехов, должны все же непрестанно взывать к Господу, чтобы он истребил в нас и самый корень греха.
"Яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну."
Сжалься, Господи, очисти меня! Грех тяготит надо мною, я не могу забыть его, вижу его днем и ночью в совести моей, которая постоянно тревожит мою душу.
Тебе Единому согреших, и лукавое пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во словесех Твоих, и победиши, внегда судити Ти"
(в русском переводе псалма: "так что Ты праведен в приговоре Твоем и чист в суде Твоем"). Не человеческому, а Божьему суду представляет себя пророк (Давид – царь, и ему не страшен людской суд). Скрыв беззаконие от людей, его не утаишь от Верховного Судии, Который видит все тайное; пред Божьей правдой обличается наше лукавство – наша неправда и неправота, и все наши оправдания бессильны.
"Се бо в беззакониях зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя."
Все мы, потомки Адама, зачинаемся во грехах, наследуя первородный грех. Мы умоляем Бога о прощении, представляя Ему нашу природную склонность ко греху.
"Се бо истину возлюбил еси..."
(обратите внимание на слово еси – оно указывает на 2-е лицо: вот, Ты возлюбил истину). Ты, Господи, Сам и есть Истина (Я есмь путь и истина и жизнь – Ин. 14, б), Ты любишь истину и хочешь, чтобы мы пребывали в истине. И я исповедую, что Ты любишь истину и ненавидишь ложь, поэтому я исповедаю и сознаю пред Тобою, что согрешил.
"Безвестная и тайная премудрости Твоей явил ми еси"
неизвестное (сокровенное) и тайное (то есть сокровенную тайну) Твоей премудрости Ты явил мне. (Царь Давид говорит о своем пророческом даре, о том, что Бог Духом Святым открыл ему неизреченные тайны Промысла Своего; но и всякий христианин получает в Таинствах Церкви дары Духа Святого и чрез учение Церкви прикасается к сокровенным тайнам Промысла Божия, и каждому из нас поведано безвестная и тайная премудрости Божией: мы научены истинной вере, нам указан путь к Царствию Небесному.) Чем ответил я на эти благодатные дары? Грехом!
"Окропиши мя иссопом, и очищуся; омыеши мя, и паче снега убелюся."
Здесь – надежда совершенно избавиться от греха и преисполниться радости. Иссопу пророк уподобляет действие Святого Духа, очищающего в нас всякую скверну.
"Слуху моему даси радость и веселие..."
Дай мне, слуху моему, благодатную весть о помиловании, обрадуй и возвесели меня!
"Возрадуются кости смиренныя."
Соделанный грех сокрушает не только душу, но и тело: под тяжестью греха изнемогают, смиряются кости; когда же грех прощен и с совести снято невыносимое бремя – тогда и все тело наполняется радостью (вспомним, как иногда мы с глубоким облегчением вздыхаем и расправляем плечи).
"Отврати лице Твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти."
истреби их из книги моей жизни.
"Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей."
Падшую душу восстави в первобытную красоту, уничтожив во мне нечистоту прародительского греха. Дай мне благодать правоты!
"Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отыми от мене."
Грех отторгает от Бога, от Источника Жизни – и мы молим, чтобы нам не оказаться во тьме кромешной, где не видно лица Божия.
"Воздаждь ми радость спасения Твоего, и Духом Владычним утверди мя."
Воздаждь, возврати мне ту радость, которою я наслаждался, когда был храним Тобою; подай мне дары Святого Духа.
"Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся."
Когда Ты избавишь меня от греха и даруешь мне Духа Святого – я смогу вновь учить законопреступных, чтобы они ходили путями Твоими, – говорит Господу Давид, избранник Его. А для нас в этом обете заключена та же мысль, что и в прошении молитвы Господней: да святится имя Твое в нас, Господи; ибо если Ты очистишь грехи наши и мы благодатью Твоею станем жить по воле Твоей, – самой жизнью своей мы тогда сможем проповедовать правду Твою и обращать к Тебе сердца людей.
"Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего..."
Пророк Давид просит Бога спасти его из пролитой крови Урии, в которой он как бы тонет (из кровей – более точный перевод слов псалма). Слова Боже спасения моего равнозначны словам Боже Спасителю мой – обращение к Господу и Спасителю нашему Иисусу Христу. Этими словами пророка и мы взываем к Спасителю об избавлении нас от убийственного действия наших грехов.
"Возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мой отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою."
Уста мои ныне заключены грехом. Получив отпущение грехов, я не буду молчать, но стану свидетельствовать о Тебе, воспевать Тебя и прославлять милости Твои.
"Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не благоволиши."
Ты, Господи, отменил подзаконные жертвы, которые не могут даровать отпущения грехов: внешняя жертва, без участия сердца приносимая, не имеет значения.
"Жертва Богу дух сокрушен; сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит."
Жертва, которую возлюбил Ты, – это покаяние и сокрушение сердечное; сердца сокрушенного и смиренного Ты не презришь, Боже (русский перевод).
"Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския."
Царь Давид молится не только о себе, но и о своем городе и народе, и просит Господа восставить поколебленные его грехом стены Иерусалима. Но Сион и Иерусалим в Священном Писании изображают также всю Церковь.
"Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая; тогда возложат на олтарь Твой тельцы."
Псалом завершается образом жертвы Богу, приносимой в чистоте сердца и праведности; очистив душу покаянием, мы всем своим существом устремимся к Богу и отдадим Ему себя целиком, все свое сердце, всю свою жизнь, – это и будет нашим «всесожжением».
2-я часть
По сем канон Пресвятыя Богородицы, поемый во всякой скорби душевней и обстоянии. Творение Феостирикта монаха, без ирмосов. Глас 8.
Припев тропарей канона бывает разным, в зависимости от того, кому возносится молитва.
Так, в каноне Пресвятой Троице припев:
«Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе»;
в каноне Животворящему Кресту:
«Слава, Господи, Кресту Твоему Честному»;
в каноне святителю Николаю:
«Святителю отче Николае, моли Бога о нас» и т. д.
В данном каноне:
«Пресвятая Богородице, спаси нас».
[Ирмос: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.]*
* Ирмосы по уставу не поются.
Безчи́сленными ураня́еми есмы́ несча́стиями, зе́льными печа́льми, в них ослабева́ем, но уже́ Ты сих, Богома́ти, на Тя упова́ющия исхити́.
Безме́рно волне́ния ны́не лю́тыя се́рдца всех нас наполня́ют, но Ты приста́нище даждь, Де́во, и́же Тобо́ю предста́тельством непобеди́мым богате́ющим.
Слава: Вжиля́ющи и се́рдце, и помышле́ния на́ша, безполе́зных и недосто́йных раб Твои́х, укрепи́, Деви́це, Твои́ми предста́тельствы тя́жкия удо́бно отрази́ти.
И ныне: Спаса́ющи вся земноро́дныя, и тя́жких зол при́сно избавля́ющи, спаси́ ны́не моле́бники Твоя́ от вре́да обдержа́щаго ны, Богоневе́сто.
Песнь 3
[Ирмос: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты мене́ утверди́ в лю́бви Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.]
Бу́ря отча́яния ны́не на нас воздохну́ла есть: Влады́чице, утеше́ние ми́ра, сию́ ути́ши, всех нас к ра́дости приста́нищу приводя́щи, окормля́ющи благода́тию Твоего́ заступле́ния.
Зло́бы де́монов я́ко мно́го стра́ждем, отсю́ду и жизнь всю печа́льнейшую прово́дим, Ты же помози́, Боже́ственныя Ра́дости вина́, печа́лящая скоре́йше разсева́ющи.
Слава: Ма́терними моле́ньми волне́ние злых, рабы́ Твои́ми овладева́ющее, укроти́, Всенепоро́чная, лука́выя ве́тры усыпля́ющи и проти́вную бу́рю дале́че уводя́щи.
И ныне: Твоему́ Сы́ну указу́ющи, благоскло́нному Го́споду, свобожде́ние вся́каго вре́да Твои́м моле́бником пода́й еди́ным манове́нием, го́рести изгна́ти, кре́пость я́ко иму́щи Богороди́тельнице.
Богородице: Спаси́ от бед рабы́ Твоя́, Богоро́дице, / я́ко вси по Бо́зе к Тебе́ прибега́ем, / я́ко к неруши́мей Стене́ и Предста́тельству.
При́зри благосе́рдием, Всепе́тая Богоро́дице, / на мое́ лю́тое телесе́ озлобле́ние, / и исцели́ души́ моея́ боле́знь.
Спасителю: Изба́ви от бед рабы́ Твоя́, Многоми́лостиве, / я́ко мы усе́рдно к Тебе́ прибега́ем, / ми́лостивому Изба́вителю, всех Влады́це, / Го́споду Иису́су.
Святому: Моли́ Бо́га о нас, имярек, / я́ко мы усе́рдно к тебе́ прибега́ем, / ско́рому помо́щнику и моли́твеннику о душа́х на́ших.
Ектения сугубая, на которой поминаются те, за кого служится молебен.
Ектения́ (от греч. ἐκτενὴς (ἱκεσία) (протяженное, сугубое (моление)) – название особой формы совместного моления на церковных богослужениях, когда диакон (или священник, если нет диакона) возглашает определенные молитвенные прошения, а хор, на каждое прошение, отвечает (поёт) «Господи, помилуй» или «Подай, Господи». Оканчивается ектения возгласом священника.Ектения бывает нескольких видов:
великая – начинается словами «Миром Господу помолимся»;
сугубая, т.е. усиленная, потому что на каждое прошение, произносимое дьяконом, певчие отвечают тройным «Господи помилуй»;
просительная – состоит из ряда прошений, оканчивающихся словами «у Господа просим», на которые певчие отвечают словами: «подай Господи»;
малая – состоит только из трех прошений и начинается словами «Паки и паки…» (т.е. «снова и снова»).
Кроме этих видов, есть еще ектения об оглашенных, произносимая на литургии, ектения об умерших – т.н. заупокойная, и ектения с особыми прошениями, произносимые при совершении таинств и иных чинопоследований. Каждое молитвенное прошение ектении сопровождается крестным знамением и поясным поклоном.
Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.
Еще́ мо́лимся о Вели́ком Господи́не и отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рхе имярек, и о господи́не на́шем преосвяще́ннейшем митрополи́те (или архиепи́скопе, или епи́скопе) (имярек), и о всей во Христе́ бра́тии на́шей.
Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.
Диакон: Еще́ мо́лимся о Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х и во́инстве ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́.
Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.
Диакон: Еще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии, проще́нии, благопоспеше́нии рабо́в Бо́жиих имярек, и о е́же сохрани́тися свято́му хра́му сему́ (аще во обители: святе́й оби́тели сей).
Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.
Диакон: Еще́ мо́лимся за всю бра́тию и за вся христиа́ны.
Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.
Возглас иерея: Я́ко ми́лостив и человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
Тропарь, глас 2:
Моле́ние те́плое и стена́ необори́мая, / ми́лости исто́чниче, мiрови прибе́жище, / приле́жно вопие́м Ти: / Богоро́дице Влады́чице, предвари́, / и от бед изба́ви нас, / еди́на вско́ре предста́тельствующая.** Или седален святому, которому служим молебен.
[Ирмос: Услы́шах, Го́споди, / смотре́ния Твоего́ та́инство, / разуме́х дела́ Твоя́ / и просла́вих Твое́ Божество́.]
* Ирмосы по уставу не поются.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Страсте́й мои́х смуще́ние, / ко́рмчию ро́ждшая Го́спода, / и бу́рю утиши́ мои́х прегреше́ний, Богоневе́стная.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Милосе́рдия Твоего́ бе́здну призыва́ющу пода́ждь ми, / я́же Благосе́рдаго ро́ждшая и Спа́са всех пою́щих Тя.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Наслажда́ющеся, Пречи́стая, Твои́х дарова́ний, / благода́рственное воспева́ем пе́ние, / ве́дуще Тя Богома́терь.
Слава: На одре́ боле́зни моея́ и не́мощи низлежа́щу ми, / я́ко благолюби́ва, помози́, Богоро́дице, / еди́на Присноде́во.
И ныне: Наде́жду и утвержде́ние и спасе́ния сте́ну недви́жиму иму́ще Тя, Всепе́тая, / неудо́бства вся́каго избавля́емся.
Песнь 5
[Ирмос: Просвети́ нас повеле́нии Твои́ми, Го́споди, / и мы́шцею Твое́ю высо́кою / Твой мир пода́ждь нам, Человеколю́бче.]
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Испо́лни, Чи́стая, весе́лия се́рдце мое́, / Твою́ нетле́нную даю́щи ра́дость, / весе́лия ро́ждшая Вино́внаго.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Изба́ви нас от бед, Богоро́дице Чи́стая, / ве́чное ро́ждши избавле́ние, / и мир, всяк ум преиму́щий.
Слава: Разреши́ мглу прегреше́ний мои́х, Богоневе́сто, / просвеще́нием Твоея́ све́тлости, / Свет ро́ждшая Боже́ственный и преве́чный.
И ныне: Исцели́, Чи́стая, души́ моея́ неможе́ние, / посеще́ния Твоего́ сподо́бльшая, / и здра́вие моли́твами Твои́ми пода́ждь ми.
Песнь 6
[Ирмос: Моли́тву пролию́ ко Го́споду, / и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, / я́ко зол душа́ моя́ испо́лнися, / и живо́т мой а́ду прибли́жися, / и молю́ся я́ко Ио́на: / от тли, Бо́же, возведи́ мя.]
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Сме́рти и тли я́ко спасл есть, / Сам Ся изда́в сме́рти, / тле́нием и сме́ртию мое́ естество́, я́то бы́вшее, Де́во, / моли́ Го́спода и Сы́на Твоего́, / враго́в злоде́йствия мя изба́вити.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Предста́тельницу Тя живота́ вем / и храни́тельницу тве́рду, Де́во, / и напа́стей реша́щу молвы́, и нало́ги бесо́в отгоня́ющу; / и молю́ся всегда́, от тли страсте́й мои́х изба́вити мя.
Слава: Я́ко сте́ну прибе́жища стяжа́хом, / и душ всесоверше́нное спасе́ние, / и простра́нство в ско́рбех, Отрокови́це, / и просвеще́нием Твои́м при́сно ра́дуемся: / о, Влады́чице, и ны́не нас от страсте́й и бед спаси́.
И ныне: На одре́ ны́не немощству́яй лежу́, / и несть исцеле́ния пло́ти мое́й: / но, Бо́га и Спа́са ми́ру и Изба́вителя неду́гов ро́ждшая, / Тебе́ молю́ся, Благо́й: / от тли неду́г возста́ви мя.
Богородице: Спаси́ от бед рабы́ Твоя́, Богоро́дице, / я́ко вси по Бо́зе к Тебе́ прибега́ем, / я́ко к неруши́мей Стене́ и Предста́тельству.
При́зри благосе́рдием, Всепе́тая Богоро́дице, / на мое́ лю́тое телесе́ озлобле́ние, / и исцели́ души́ моея́ боле́знь.
Спасителю: Изба́ви от бед рабы́ Твоя́, Многоми́лостиве, / я́ко мы усе́рдно к Тебе́ прибега́ем, / ми́лостивому Изба́вителю, всех Влады́це, / Го́споду Иису́су.
Святому: Моли́ Бо́га о нас, имярек, / я́ко мы усе́рдно к тебе́ прибега́ем, / ско́рому помо́щнику и моли́твеннику о душа́х на́ших.
Ектения малая
По 6-й песни положена малая ектенья, оканчивающаяся тем же возгласом, что и на утрени: «Ты бо еси Царь мира…».Малая ектения является предельно сокращённым вариантом великой ектении (без потери основного смысла). 1-е, 2-е и 3-е прошение её совпадают с 1-м (с прибавкой «Па́ки и па́ки»), 11-м и 12-м прошением великой ектении соответственно. Это вторая по значимости и первая по частоте появления на богослужении ектения.
Малая ектения читается после кафизм при чтении Псалтири; на полиелее после каждения; по 3, 6, 9 песни канона утрени; после 1-го и 2-го антифона (точнее, сразу после «Единоро́дный Сы́не») на литургии.
Лик: Го́споди, поми́луй.
Диакон: Заступи́, спаси́, поми́луй, и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.
Лик: Го́споди, поми́луй.
Диакон: Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю, со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́, и друг дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.
Лик: Тебе́, Го́споди.
Возглас иерея: Ты бо еси́ Царь ми́ра, и Спас душ на́ших, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
Здесь, если есть благое намерение, читается акафист тому, кому служится молебен (перед чтением Акафиста малое каждение).
Ака́фист (греч. akathistos, от греческого а – отрицательная частица и kathizo – сажусь, гимн, при пении которого не сидят, «неседальная песнь») – особые хвалебные песнопения в честь Спасителя, Божией Матери или святых.Акафисты состоят из 25 песен, которые расположены по порядку букв греческого алфавита: 13 кондаков и 12 икосов (“кондак” – краткая хвалебная песнь; “икос” – пространная песнь).
Икосы заканчиваются восклицанием “радуйся” а кондаки – “Аллилуйя” (на еврейском – “хвалите Бога”).
При этом икосы заканчиваются тем же припевом, что и первый кондак, а все остальные кондаки припевом аллилуия.
Затем: читается или поется кондак Богородице, глас 6-й:
Предста́тельство христиа́н непосты́дное, / хода́тайство ко Творцу́ непрело́жное, / не пре́зри гре́шных моле́ний гла́сы, / но предвари́, я́ко Блага́я, на по́мощь нас, / ве́рно зову́щих Ти; / ускори́ на моли́тву, и потщи́ся на умоле́ние, / предста́тельствующи при́сно, Богоро́дице, чту́щих Тя.** Или кондак святому.
Возглас иерея: Мир всем.
Лик: И ду́хови твоему́.
Диакон: Прему́дрость́
Прокимен, глас 4:
Помяну́ и́мя Твое́ / во вся́ком ро́де и ро́де. Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь, и приклони́ у́хо Твое́.*
Лик: Го́споди, поми́луй.
Возглас иерея:: Я́ко свят еси́, Бо́же наш, и во святы́х почива́еши, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
Диакон возглашает второй прокимен:
Вся́кое дыха́ние / да хва́лит Го́спода.
Стих: Хвали́те Бо́га во святы́х Его́, хвали́те Его́ в утверже́нии си́лы Его́.
И о сподо́битися нам слы́шанию свята́го Ева́нгелия Го́спода Бо́га мо́лим.
Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.
Диакон: Прему́дрость, про́сти, услы́шим свята́го Ева́нгелия.
Возглас иерея: Мир всем.
Лик: И ду́хови твоему́.
И абие: От Луки́ свята́го Ева́нгелия чте́ние.
Лик:Сла́ва Тебе́, Го́споди, сла́ва Тебе́.
Диакон: Во́нмем.
и вни́де въ до́мъ заха́рiинъ, и цѣлова́ Елисаве́тъ.
И бы́сть я́ко услы́ша Елисаве́тъ цѣлова́нiе Марі́ино, взыгра́ся младе́нецъ во чре́вѣ ея́: и испо́лнися Ду́ха свя́та Елисаве́тъ,
и возопи́ гла́сомъ ве́лiимъ, и рече́: благослове́на ты́ въ жена́хъ, и благослове́нъ пло́дъ чре́ва твоего́:
и отку́ду мнѣ́ сiе́, да прiи́детъ Ма́ти Го́спода моего́ ко мнѣ́?
се́ бо, я́ко бы́сть гла́съ цѣлова́нiя твоего́ во у́шiю мое́ю, взыгра́ся младе́нецъ ра́дощами во чре́вѣ мое́мъ.
И блаже́нна вѣ́ровавшая, я́ко бу́детъ соверше́нiе глаго́ланнымъ е́й от Го́спода.
И рече́ Марiа́мь: вели́читъ душа́ моя́ Го́спода,
и возра́довася Ду́хъ мо́й о Бо́зѣ Спа́сѣ мое́мъ:
я́ко призрѣ́ на смире́нiе рабы́ своея́: се́ бо, отны́нѣ ублажа́тъ мя́ вси́ ро́ди:
я́ко сотвори́ мнѣ́ вели́чiе си́льный, и свято и́мя его́:
и ми́лость его́ въ ро́ды родо́въ боя́щымся его́:
сотвори́ держа́ву мы́шцею свое́ю: расточи́ го́рдыя мы́слiю се́рдца и́хъ:
низложи́ си́льныя со престо́лъ, и вознесе́ смире́нныя:
а́лчущыя испо́лни бла́гъ, и богатя́щыяся отпусти́ тщы́.
Воспрiя́тъ Изра́иля о́трока своего́, помяну́ти ми́лости,
я́коже глаго́ла ко отце́мъ на́шымъ, Авраа́му и сѣ́мени его́ до вѣ́ка.
Пребы́сть же Марiа́мь съ не́ю я́ко три́ мѣ́сяцы и возврати́ся въ до́мъ сво́й. *
* По Уставу в праздничные дни должно читаться то Евангелие, которое читалось в этот день на утрене. Если святому, которому служится молебен, не положено особого Евангелия, то ему читается общее Евангелие, положенное его чину.
Лик: Сла́ва Тебе́, Го́споди, сла́ва Тебе́.
или (на молебне святому): Моли́твами святаго [имярек], / Ми́лостиве:
И ныне: Моли́твами Богоро́дицы, / Ми́лостиве, очи́сти / мно́жества согреше́ний на́ших.
Поми́луй мя, Бо́же, / по вели́цей ми́лости Твое́й / и по мно́жеству щедро́т Твои́х / очи́сти беззако́ние мое́.
Или коему либо святому. *
Возгласно: Ми́лостию и щедро́тами и человеколю́бием единоро́днаго Твоего́ Сы́на, с Ни́мже благослове́н еси́, со пресвяты́м, и благи́м, и животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
[Ирмос: От Иуде́и доше́дше о́троцы, / в Вавило́не иногда́, / ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: / отце́в Бо́же, благослове́н еси́.]
* Ирмосы по уставу не поются.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
На́ше спасе́ние я́коже восхоте́л еси́, Спа́се, устро́ити, / во утро́бу Де́выя всели́лся еси́, / Ю́же ми́ру предста́тельницу показа́л еси́: / оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Воли́теля ми́лости, Его́же родила́ еси́, Ма́ти чи́стая, / умоли́ изба́витися от прегреше́ний и душе́вных скверн ве́рою зову́щим: / оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Слава: Сокро́вище спасе́ния и Исто́чник нетле́ния, Тя Ро́ждшую, / и столп утвержде́ния, и дверь покая́ния, зову́щим показа́л еси́: / оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
И ныне: Теле́сныя сла́бости и душе́вныя неду́ги, Богороди́тельнице, / любо́вию приступа́ющих к кро́ву Твоему́, Де́во, исцели́ти сподо́би, / Спа́са Христа́ нам ро́ждшая.
Песнь 8
[Ирмос: Царя́ Небе́снаго, / Его́же пою́т во́и А́нгельстии, / хвали́те и превозноси́те во вся ве́ки.]
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
По́мощи я́же от Тебе́ тре́бующия не пре́зри, Де́во, / пою́щия и превознося́щия Тя во ве́ки.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Неможе́ние души́ моея́ исцеля́еши и теле́сныя боле́зни, Де́во, / да Тя просла́влю, Чи́стая, во ве́ки.
Слава: Исцеле́ний бога́тство излива́еши ве́рно пою́щим Тя, Де́во, / и превознося́щим неизрече́нное Твое́ Рождество́.
И ныне: Напа́стей Ты прило́ги отгоня́еши и страсте́й нахо́ды, Де́во: / те́мже Тя пое́м во вся ве́ки.
Песнь 9
[Ирмос: Вои́стинну Богоро́дицу / Тя испове́дуем, / спасе́ннии Тобо́ю, Де́во чи́стая, / с безпло́тными ли́ки Тя велича́юще.]
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
То́ка слез мои́х не отврати́ся, / Я́же от вся́каго лица́ вся́ку сле́зу отъе́мшаго, / Де́во, Христа́ ро́ждшая.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Ра́дости мое́ се́рдце испо́лни, Де́во, / Я́же ра́дости прие́мшая исполне́ние, / грехо́вную печа́ль потребля́ющи.
Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Приста́нище и предста́тельство к Тебе́ прибега́ющих / бу́ди, Де́во, и стена́ неруши́мая, / прибе́жище же и покро́в и весе́лие.
Слава: Све́та Твоего́ заря́ми просвети́, Де́во, / мрак неве́дения отгоня́ющи, / благове́рно Богоро́дицу Тя испове́дающих.
И ныне: На ме́сте озлобле́ния не́мощи смири́вшагося, Де́во, исцели́, / из нездра́вия во здра́вие претворя́ющи.
И аще молебен Богородице, кадит священник жертвенник и люди, и мы поем настоящия Богородичны:
Вы́шшую небе́с, / и чи́стшую све́тлостей со́лнечных, / изба́вльшую нас от кля́твы, / Влады́чицу мiра / пе́сньми почти́м.
От мно́гих мои́х грехо́в / немощству́ет те́ло, / немощству́ет и душа́ моя́: / к Тебе́ прибега́ю Благода́тней, / наде́жде ненаде́жных, / Ты ми помози́.
Влады́чице и Ма́ти Изба́вителя, / приими́ моле́ние / недосто́йных раб Твои́х, / да хода́тайствуеши к Ро́ждшемуся от Тебе́. / О Влады́чице ми́ра, бу́ди Хода́таица́
Пое́м приле́жно Тебе́ песнь ны́не / всепе́той Богоро́дице ра́достно, / со Предте́чею, и все́ми святы́ми, / моли́ Богоро́дице, / е́же уще́дрити ны.
Вся А́нгелов во́инства, / Предте́че Госпо́день, / апо́столов двоенадеся́тице, святи́и вси / с Богоро́дицею, сотвори́те моли́тву, / во е́же спасти́ся нам.
3-я часть
Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. Трижды.
Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.
Го́споди, поми́луй. трижды.
Сла́ва Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
О́тче наш, И́же еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́, и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.
Чтец: Ами́нь..
Слава: Го́споди, поми́луй нас, / на Тя бо упова́хом; / не прогне́вайся на ны зело́, / ниже́ помяни́ беззако́ний на́ших, / но при́зри и ны́не я́ко благоутро́бен, / и изба́ви ны от враг на́ших; / Ты бо еси́ Бог наш, / и мы лю́дие Твои́, / вси дела́ руку́ Твое́ю, / и и́мя Твое́ призыва́ем.
И ныне: Милосе́рдия две́ри отве́рзи нам, / благослове́нная Богоро́дице, / наде́ющиися на Тя да не поги́бнем, / но да изба́вимся Тобо́ю от бед: / Ты бо еси́ спасе́ние ро́да христиа́нскаго. *
* Или тропарь святаго, Слава, и ныне: Богородичен его.
Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.
Еще́ мо́лимся о Вели́ком Господи́не и отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рхе имярек, и о господи́не на́шем преосвяще́ннейшем митрополи́те (или архиепи́скопе, или епи́скопе) (имярек), и о всей во Христе́ бра́тии на́шей.
Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.
Диакон: Еще́ мо́лимся о Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х и во́инстве ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́.
Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.
Диакон: Еще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии, проще́нии, благопоспеше́нии рабо́в Бо́жиих имярек, и о е́же сохрани́тися свято́му хра́му сему́ (аще во обители: святе́й оби́тели сей).
Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.
Диакон: Еще́ мо́лимся за всю бра́тию и за вся христиа́ны.
Лик: Го́споди, поми́луй, трижды.
Возглас иерея: Я́ко ми́лостив и человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
Аще Пресвятей Богородице, иерей: Ко Пресвяте́й Влады́чице Де́ве Богоро́дице помо́лимся.
Лик: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Или молитва иная:
Цари́це моя́ преблага́я, наде́ждо моя́ Богоро́дице, прия́телище си́рых и стра́нных предста́тельнице, скорбя́щих ра́досте, оби́димых покрови́тельнице́ Зри́ши мою́ беду́, зри́ши мою́ скорбь, помози́ ми я́ко не́мощну, окорми́ мя я́ко стра́нна. Оби́ду мою́ ве́си, разреши́ ту, я́ко во́лиши: я́ко не и́мам ины́я по́мощи ра́зве Тебе́, ни ины́я предста́тельницы, ни благи́я уте́шительницы, то́кмо Тебе́, о Богома́ти, я́ко да сохрани́ши мя и покры́еши во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Или молитва иная:
К кому́ возопию́, Влады́чице? К кому́ прибе́гну в го́рести мое́й, а́ще не к Тебе́, Цари́це Небе́сная? Кто плач мой и воздыха́ние мое прии́мет, а́ще не Ты, Пренепоро́чная, наде́ждо христиа́н и прибе́жище нам, гре́шным? Кто па́че Тебе́ в напа́стех защити́т? Услы́ши у́бо стена́ние мое́, и приклони́ у́хо Твое́ ко мне, Влады́чице Ма́ти Бо́га моего́, и не пре́зри мене́, тре́бующаго Твоея́ по́мощи, и не отри́ни мене́, гре́шнаго. Вразуми́ и научи́ мя, Цари́це Небе́сная; не отступи́ от мене́, раба́ Твоего́, Влады́чице, за ропта́ние мое́, но бу́ди мне Ма́ти и засту́пница. Вруча́ю себе́ ми́лостивому покро́ву Твоему́: приведи́ мя, гре́шнаго, к ти́хой и безмяте́жной жи́зни, да пла́чуся о гресе́х мои́х. К кому́ бо прибе́гну пови́нный аз, а́ще не к Тебе́, упова́нию и прибе́жищу гре́шных, наде́ждою на неизрече́нную ми́лость Твою́ и щедро́ты Твоя́ окриля́емь? О, Влады́чице Цари́це Небе́сная́ Ты ми упова́ние и прибе́жище, покро́в и заступле́ние и по́мощь. Цари́це моя́ преблага́я и ско́рая засту́пнице́ Покры́й Твои́м хода́тайством моя́ прегреше́ния, защити́ мене́ от враг ви́димых и неви́димых; умягчи́ сердца́ злых челове́к, возстаю́щих на мя. О, Ма́ти Го́спода моего́ Творца́́ Ты еси́ ко́рень де́вства и неувяда́емый цвет чистоты́. О, Богороди́тельнице́ Ты пода́ждь ми по́мощь немощству́ющему плотски́ми страстьми́ и боле́знующему се́рдцем, еди́но бо Твое́ и с Тобо́ю Твоего́ Сы́на и Бо́га на́шего и́мам заступле́ние; и Твои́м пречу́дным заступле́нием да изба́влюся от вся́кия беды́ и напа́сти, о Пренепоро́чная и Пресла́вная Бо́жия Ма́ти Мари́е. Те́мже со упова́нием глаго́лю и вопию́: ра́дуйся, благода́тная, ра́дуйся, обра́дованная; ра́дуйся, преблагослове́нная, Госпо́дь с Тобо́ю.
Или коему либо святому.
Диакон: Прему́дрость.
Иерей: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Лик: Честне́йшую Херуви́м / и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, / без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, / су́щую Богоро́дицу, Тя велича́ем.
Иерей: Сла́ва Тебе́, Христе́ Бо́же, упова́ние на́ше, сла́ва Тебе́.
Лик: Сла́ва, и ны́не: Го́споди, поми́луй, трижды. Благослови́.
Лик: Ами́нь.
Тропари на целование иконы
Глас 2: Всем предста́тельствуеши, Блага́я, / прибега́ющим с ве́рою в держа́вный Твой покро́в, / ино́го бо не и́мамы, гре́шнии, к Бо́гу / в беда́х и ско́рбех при́сно избавле́ния, / обремене́ни грехи́ мно́гими, / Ма́ти Бо́га Вы́шняго, / тем же Ти припа́даем: / изба́ви от вся́каго обстоя́ния рабы́ Твоя́.
Глас 2: Всех скорбя́щих Ра́досте, / и оби́димых Засту́пнице, / и а́лчущих Пита́тельнице, / странных утеше́ние, / обурева́емых приста́нище, / больны́х посеще́ние, / немощны́х покро́ве и Засту́пнице, / же́зле ста́рости, / Ма́ти Бо́га Вы́шняго Ты еси́, Пречи́стая: / потщи́ся, мо́лимся, спасти́ся рабо́м Твои́м.
Глас 8: Влады́чице, приими́ моли́твы рабо́в твои́х, / и изба́ви нас / от вся́кия ну́жды и печа́ли.
Глас 2: Все упова́ние мое́ / на Тя возлага́ю, Ма́ти Бо́жия, / сохрани́ мя под покро́вом Твои́м.
Иерей: Моли́твами святы́х оте́ц на́ших, Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш, поми́луй нас, ами́нь.
Зачем нужна совместная молитва?
Иисус Христос желает видеть в нас такую веру, которая не только объединит нас с Ним, но и друг со другом. «…да будут все едино, как Ты, Отче, во Мне, и Я в Тебе, так и они да будут в Нас едино»,(Ин. 17:21) — молился Своему Отцу перед тем, как идти на Голгофу Господь о нас с вами.
В любом деле совместное усилие увеличивает результат действия. Это же верно и по отношению к делу молитвы. Когда несколько человек вместе молятся об одном и том же, сила молитвы возрастает многократно.
Кому мы молимся?
Заказывая молебен тому или иному святому, мы просим, чтобы он помолился вместе с нами, помолился за нас. Никогда никакого святого не просим мы «спаси» или «помилуй». Это не в их власти. «Святителю отче Николае, моли Бога о нас», «Святый великомучениче и целителю Пантелеимоне, моли Бога о нас» и т. д. Только так обращаемся мы ко святым угодникам, прося их помощи. Потому что их молитва имеет несравненно большую силу, чем наша, ведь святые – это те, кто сумели стать подлинными друзьями Божиими, кто жизнью своей подтвердил свою веру и любовь. Они действенно молятся о нас.
Только для Пресвятой Богородицы делается исключение. Обращаясь к Ней, мы говорим: «Пресвятая Богородице, спаси нас». Такое исключение понятно каждому, кто понимает, какое особое значение имеет подвиг Девы Марии в деле нашего спасения.
Зачем Богу списки имен?
Записок порой бывает много, и священник долго произносит десятки и сотни имен людей, подавляющее большинство которых он не знает. Не бессмысленно ли это долгое перечисление имен? Нет, не бессмысленно! За каждым именем – человеческая душа, личность, жизнь. Каждого, чье имя произносится на молебне, знает и любит Господь. Так стоит ли напоминать Богу о тех, кого Он и без нас помнит? Мы не напоминаем, конечно. Мы свидетельствуем, что и нам дороги эти люди, что мы вверяем их и себя милосердию Божию. Любовь Божия, Его Благой Промысел о нас не отменяет нашей необходимости любить друг друга, помнить и заботиться друг о друге.
Молебен | PDF Acrobat | DOC Word |
---|---|---|
Молебное пение о призывании помощи Святаго Духа перед началом всякого дела (ц-сл) | скачать pdf | скачать doc |
Молебное пение о призывании помощи Святаго Духа перед началом всякого дела (транслит) | скачать pdf | скачать doc |